Lidmaatschapstest

3 tips voor het opbouwen en behouden van spierkracht en conditie naarmate je ouder wordt

"

De tijd vliegt voorbij, nietwaar? We streven allemaal naar een fitte oude dag, waarin we sterk, krachtig en in goede conditie zijn. Maar hoe behoud je spierkracht en blijf je fit naarmate de kaarsjes op de verjaardagstaart toenemen? Jesse-Bo geeft je 3 tips!  

1. Start met krachttraining

Cliché, maar waar. Naarmate je ouder wordt, verlies je spiermassa. Krachttraining is dan de sleutel om niet alleen je spieren te behouden, maar ook te versterken. En dat is nog niet alles:

  • Krachttraining belast niet alleen je spieren, maar ook je botten. En dat draagt weer bij aan het behoud van botdichtheid. Dit is vooral van belang naarmate je ouder wordt en het risico op osteoporose (botafbraak) toeneemt.
  • Sterkere spieren ondersteunen je gewrichten beter. Hierdoor vermindert je gewrichtspijn en verbeter je jouw mobiliteit.
  • Spierweefsel verbrandt meer calorieën dan vet. Hierdoor kan krachttraining bijdragen aan het handhaven van een gezond gewicht en het ondersteunen van een actief metabolisme.

Weet jij niet waar je moet beginnen met krachttraining? Loop eens langs bij één van de coaches van LifeCity. Wij zijn er om jou op weg te helpen naar een sterk en conditioneel fit lichaam!

2. Minder gewicht, meer herhalingen

lichtere gewichten en voer wat extra herhalingen uit. Herhalingen zijn geweldig voor je uithoudingsvermogen en dragen geleidelijk bij aan het opbouwen van spierkracht. Of ga voor een intervaltraining – ook top voor het opbouwen van conditie én spierkracht! Door af te wisselen tussen verschillende oefeningen en intensiteiten, train je namelijk meerdere spiergroepen en verbeter je jouw uithoudingsvermogen.

3. Eet voldoende eiwitten!

Waarom? Nou, eiwitten zijn niet alleen belangrijk voor het opbouwen en behouden van spieren, maar ook voor het behouden van een goede conditie. Lees maar:

  • Eiwitten zorgen ervoor dat je na de maaltijd langer verzadigd blijft, wat betekent dat je meer energie hebt voor je intensieve sportles. Hierdoor kun je langer doorgaan en boek je meer vooruitgang in je conditie.
  • Eiwitten zijn onmisbaar voor het opbouwen van nieuwe spiereiwitten, waardoor je niet alleen spiermassa kunt opbouwen, maar ook behouden. Sterk ouder worden? Eiwitten zijn je vriend!
  • Aminozuren, te vinden in eiwitten, zijn de bouwstenen die je spieren nodig hebben. Bij krachtige inspanningen, zoals bij krachttraining, ontstaan er microscheurtjes in de spieren. Eiwitten spelen een belangrijke rol bij het herstellen van deze scheurtjes en bevorderen het spierherstel.

Deze voedingsmiddelen bevatten (veel) eiwitten

Vlees, kip, vis (zalm en makreel), eieren, zuivel (kwark, kaas en yoghurt), noten en zaden (amandelen en walnoten) en quinoa bevatten (veel) eiwitten. Wat is jouw favoriet?

PS Als je inspiratie nodig hebt, vergeet dan niet onze socials te checken! Daar delen we regelmatig recepten met (veel) eiwitten!

Wil je je spierkracht opbouwen en behouden óf je conditie verbeteren naarmate je ouder wordt? Bij LifeCity kun je aan beide werken. Of je nu zelfstandig wilt fitnessen of de voorkeur geeft aan diverse sportlessen om je doelen te bereiken. Wij bieden de mogelijkheden. Weet je niet waar je moet beginnen? Bij LifeCity staan onze coaches en experts klaar om je te helpen.

Start je gratis proefweek

Overweeg je te starten met fitness? Kom dan een week lang gratis kennismaken met LifeCity. In Amersfoort-Centrum, Amersfoort-Noord (Vathorst) en Baarn. Meld je aan voor de Gratis Proefweek en we nodigen je binnen 1 dag uit voor een kennismaking.

  • Toegang tot alle lessen en vrij trainen
  • Direct kennismaken met onze trainers
  • Een community en extra services

Ben je nog niet bekend met LifeCity?

Kom eens kennismaken bij een van onze sportscholen in Amersfoort, Vathorst of Baarn. Bij LifeCity sport je altijd op de manier die bij jouw gezonde leefstijl past. Meld je aan voor een gratis proefweek en dan nodigen wij je binnen 1 dag uit voor een kennismaking.

Wat onze leden van ons vinden

Fantastische sportschool!

Fijne sportschool! Leuke sfeer, goeie prijs, veel aanbod qua groepslessen en een jong en gemotiveerd team. Trainers zorgen iedere keer weer voor een leuke les en motiveren je om net iets meer uit jezelf te halen dan je zelf eigenlijk zou doen!

Margreet Verdouw - Projectmannager bij Salepack

4.9

Echt genoten!

Super leuk en zeer vriendelijk team. Veel keus uit groepslessen en ruimte keus aan fitnessapparatuur. Je kunt op verschillende locaties terecht.

Linda Martens - Sales specialist bij OneTake

4.8

Vrolijk personeel

Prima gym met aardig personeel. Alles wat je nodig hebt is er. Op bepaalde tijden is het druk maar als je daar een beetje omheen plant, kan je altijd op je gemakje trainen! Ook veel groepslessen. Aanrader!

Piet van Koop - Zorgbegeleider bij Hulpmarkt

5.0